Tekencompas, Ilona Stremmelaar januari 2020 

Autisme begeleiding

Ouders van kinderen met een vorm van autisme (ook wel ASS genoemd) staan voor veel uitdagingen. Het communiceren met een kind met autisme verloopt regelmatig moeizaam, en daardoor is het vaak lastig om goed in contact te komen met je kind. Ik noem hier de woorden moeizaam en lastig, maar eigenlijk zou je moeten zeggen dat het contact anders verloopt dan bij de meeste kinderen. 

Zie als ouders maar eens de juiste taal te spreken en op het juiste moment op de goede knoppen te drukken. Dat is een hele uitdaging en vraagt veel van ouders en gezinnen. Want ook op broertjes en zusjes heeft dit invloed. 

 

Vaak maken ouders zich ook zorgen en lopen met vragen rond:

- kan hij later een zelfstandig leven opbouwen?

- is zij wel gelukkig?

- ik vermoed autisme, maar moet ik wel willen dat hij een plakker op krijgt door een diagnose?

- Hoe vindt hij ooit een partner? Hij lijkt niemand nodig te hebben.

- Wat gaat er in haar hoofd om?

- Hoe help ik hem met vriendjes maken?

- Hoe ga ik om met haar boze buien?

- Hoe kan zij als zij later groot is haar leven op de rit krijgen? 

- Waarin kunnen wij als ouders helpend zijn?

- Wat mogen we juist meer loslaten?

- Is hij niet erg eenzaam?

- Geef ik mijn andere kinderen wel genoeg aandacht?

Veel ouders voelen zich regelmatig onmachtig en zijn voortdurend op zoek naar de juiste hulp. Dit kan ook erg uitputtend zijn, waardoor ouders zich overbelast kunnen gaan voelen.  

Tegenwoordig krijgen veel kinderen de diagnose ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Zelf  vind ik juist het woordje stoornis in het dagelijkse leven storend. Natuurlijk wordt er in de DSM-5, waarin deze stoornis is beschreven gekeken naar dat wat afwijkt en storend is. Daar waar de cliënt in het dagelijkse leven last van ondervindt.
En kinderen/volwassenen met autisme hebben zeker ook dingen die ze stoort. Maar gelukkig dat is slechts één aspect van autisme. Het houdt zoveel meer in!
Ik gebruik daarom liever de naam Autisme Spectrum Specialiteit. Want kinderen met ASS zijn vooral mooie, unieke, speciale en echte kinderen. Ze hebben op verschillende gebieden speciale skills. Dingen waar ze in uitblinken, waar ze extreem goed in zijn. Ze hebben stuk voor stuk juist bijzondere specialiteiten in huis.
Het is daarom erg belangrijk om naast dingen die ze stoort ook de specialiteiten te benadrukken. Dit zorgt er zeker voor dat kinderen ASS gaan accepteren. Eerlijk kijken naar dat wat stoort en lastig is en daar aan willen werken. Daarnaast trots zijn op de specialiteiten en deze leren inzetten. 

Vanuit Tekencompas sta ik graag kinderen, jongeren, adolescenten en ouders bij die te maken hebben met ASS of zelf ASS gediagnostiseerd zijn.
Op een creatieve, speelse en professionele manier ga ik samen met de cliënt (en ouders) op zoek naar de specialiteiten en kijken we ook wat storend is.
Hoe kan je jouw specialiteiten inzetten en zo leren omgaan met de dingen die voor jou lastig zijn.

En hoe fijn is het als je als ouders leert om te gaan met wat jouw kind nodig heeft. Dat je merkt dat je beter contact krijgt. Dat het weer meer ontspannen gaat draaien in jouw gezin! Want jouw kind is uniek en mag zijn wie hij of zij is. 

Mijn specialiteit:
Mijn specialiteit is dat ik individuele aandacht en begeleiding aanbied. Ieder mens/kind is uniek en verdient ook een unieke benadering. Mijn ervaring met ASS en mijn creatieve invoelende manier van werken zet ik graag in.
Daar waar praten soms moeilijk is, daar zet ik de taal van de tekening in. De tekening of ander beeldende vorm spreekt een eigen taal. Dat wat niet gezegd kan worden of waar men zich niet bewust van is, geeft de tekening wel prijs. Dat wat je oefent in de tekening, lukt in het echte leven ook beter. Contact met elkaar maken op papier, opent de weg naar meer openheid en contact in het alledaagse leven. Dit maakt dat Tekentherapie juist zo geschikt is en veel openingen biedt.
Ik heb me, tijdens mijn 4 ½ jarige opleiding tot tekentherapeut,  gespecialiseerd in de tekentaal (taal van de tekens).
Mensen met autisme zijn veelal erg creatief en het uiten op papier geeft vaak al een enorme bevrijding.
Ik vind het een uitdaging om te werken met kinderen/volwassenen met ASS en zie dit als mijn passie.

Ervaring met ASS heb ik opgedaan in mijn praktijk, opleiding en ook in mijn persoonlijke leven.

Bel of mail mij gerust vrijblijvend om een afspraak te maken om kennis te maken en te kijken wat mogelijk is.
tel: 0646498054


Ervaringen:

 

“Onze dochter Anna (12 jaar) volgt al een aantal jaren met heel veel plezier de groepsles tekenen bij Ilona. Naast deze groepsles heeft Anna ook een individueel traject bij Ilona gevolgd. We merkten dat er iets anders was bij onze dochter. Haar grote hobby is tekenen en met behulp van het tekenen kon Ilona haar bereiken en helpen in de dingen die ze lastig vond. Het mooie bij Ilona is dat zij handelt vanuit de  kracht en kwaliteiten van het kind: Anna laten zijn zoals haar 'authentieke ik' is, maar haar helpen om meer inzicht te krijgen in haarzelf en haar praktische tips te geven waar ze mee aan de slag kon.

Ilona heeft dit zeer professioneel en positief aangepakt. Anna is meer open geworden en en ze is gaan geloven  in haar eigen kracht. Uuiteindelijk hebben wij, op advies van Ilona, Anna laten testen. De uitkomst van ASS was een bevestiging van het traject wat w ij met Ilona hebben doorlopen. Met deze uitslag konden wij gerichte hulp op school aanvragen (remedial teaching) en zijn wij op zoek gegaan naar een school die Anna meer structuur en veiligheid kon bieden.

Ilona heeft Anna meegenomen in het woorden geven aan het begrip ASS. Dit heeft zij op een prachtige manier gedaan. Anna heeft een album gemaakt met eigen tekeningen en uitleg wat ASS betekent in haar geval. Nu heeft Anna een eenvoudig handvat om zelf aan anderen te vertellen wat ASS is. Dit traject hebben we afgesloten met ons gezin door middel van een prachtige presentatie van Anna en haar album.”


Deze tekening is gemaakt door Anna. Hiermee laat zij zien van welke prikkels zij allemaal last heeft en hoe zij zich daar bij voelt.

 

 

 

 





 

 

 

Tekenen met Ditta. Samen contact maken door middel van tekenen en schilderen. Praten is niet nodig.









 

 

Creatieve groep voor partners/echtgenoten van mensen met ASS

Graag wil ik een creatieve lotgenoten groep starten voor mensen die naast iemand met ASS staan/leven.

Ondanks de positieve aspecten en specialiteiten van mensen met ASS, voelen partners/echtgenoten van mensen met ASS zich vaak emotioneel eenzaam in hun relatie.

Het is  voor deze mensen vaak moeilijk omdat er wel aandacht is voor de diagnose en hulp aan diegene met ASS, maar nog weinig voor partners.  Het scheidingspercentage voor huwelijken met ASS ligt behoorlijk hoog.

Het probleem wordt onderschat. Partners met ASS komen vaak erg leuk, slim en charmant over. Ze hebben een vlotte babbel en dan wordt er niet snel aan eenzaamheid gedacht.

Mensen met ASS hebben veelal moeite om zich emotioneel te binden, kunnen emoties van de partner niet goed invoelen en tonen hun emoties ook niet vaak. Dit kan leiden tot emotionele eenzaamheid. Partners gaan dit dan ook nog vaak opvangen naar anderen toe. Lopen voortdurend op hun tenen. We zien vaak extreme moeheid, moedeloosheid of burn-out.

Maar het is ook mogelijk om te leren accepteren, delen, uit de slachtoffer rol te stappen en te leren om vat te krijgen op jouw eenzaamheid. Zelf stappen ondernemen, sterker staan en gelukkiger worden met jouw partner. Deze heeft uiteraard ook veel specialiteiten in huis die juist wel fijn zijn. Waar ben je destijds bij hem/haar op gevallen? Waar werd je verliefd op? Wat heb ik nu zelf nodig?

Met elkaar gaan we verschillende aspecten bekijken door middel van gesprek, tekenen, schilderen, schrijven. Ervaringen uitwisselen is ook erg belangrijk. Je niet alleen voelen staan maakt al een hoop verschil. Herkennen van gevoelens bij elkaar. Daarnaast zijn dit ook echt avondjes voor jezelf en doe je er nieuwe energie mee op.

Kleine groep: max 6 personen.
6 bijeenkomsten van 1 ½ uur.
Kosten: € 90,- incl. alle materialen.

Natuurlijk kan je ook altijd voor een individueel traject komen.