• Ilona Stremmelaar

Blog 5. Aandacht

Bijgewerkt: mei 22

Jouw kind met Autisme heeft het moeilijk op school. Zij heeft eigenlijk extra aandacht nodig. En zeker een andere aanpak dan de meeste kinderen in de klas, en veel structuur en regelmaat. Thuis kan je dat zelf regelen, maar op school moet je er op vertrouwen dat school dat oppakt. Maar de klassen zijn te groot, veel prikkels, veel kinderen, vaak dingen die niet te voorspellen zijn. Een lieve en kundige juf, dat zeker. Maar zij heeft eigenlijk niet genoeg tijd. Ze doet er alles aan om zo goed mogelijk voor elk kind er te zijn. Maar zij kan ook niet het onmogelijke doen.

Hoe verdeel je dan ook als leerkracht basisonderwijs je aandacht onder zoveel kinderen? Hoe? En zeker als je ook bijzondere kinderen in je klas hebt. Je moet passend onderwijs aanbieden. Dat wil je ook. Daar hebben alle kinderen ook recht op. Maar is dat voor een juf of meester eigenlijk wel te doen? Onderwijsassistenten zijn er niet meer en vaak is het team ook niet compleet. Omdat er een tekort aan leerkrachten, lopen de leerkrachten die wel aan het werk zijn vaak extra hard, is er te weinig steun en raakt men overbelast. Echt enorm frustrerend! Leerkrachten basisonderwijs zijn altijd mensen die met hun hart dit beroep hebben gekozen. Ze hebben een pittige HBO studie achter de rug en als ze dan voor de klas staan komen ze er dikwijls achter dat de gedroomde baan niet alleen maar rooskleurig is. Dat het werk voor een groot gedeelte ook bestaat uit allerlei regeltjes, administratieve verplichtingen, veel uren buiten werktijd, agressie door ouders, en bovenal te weinig tijd om voor al die kinderen een goede, lieve en betrokken juf of meester te kunnen zijn.

Zoveel mogelijk uit een kind halen. Elk kind nemen zoals die is. Ervoor zorgen dat school een veilige, fijne en uitdagende plek is voor ieder kind. Met of zonder Autisme, AD(H)D, NLD, Hooggevoeligheid, Hoogbegaafdheid, e.d. Veel leerkrachten hebben het gevoel te kort te schieten.

En dat terwijl deze mensen ervoor zorgen dat onze kinderen leren, ontwikkelen, spelen, zelfvertrouwen krijgen en plezier krijgen in onderwijs/studie.

En nu ook tijdens de Coronacrisis zijn alle leerkrachten extra hard bezig om alles voor de kinderen en gezinnen in goede banen te leiden. Dat vraagt om veerkracht en creativiteit. Respect voor alle leerkrachten! Ik pleit voor een hoger salaris! Dat verdienen zij.


In mijn praktijk, waar ik veel kinderen met Autisme en hun ouders begeleid hoor ik ook vaak terug dat onderwijs op reguliere basisscholen vaak lastig is voor kinderen met Autisme. Niet omdat de leerkrachten hun best niet doen, maar precies om bovengenoemde redenen. Dat is toch erg jammer! Er moet echt iets in ons onderwijssysteem gaan veranderen.

Kinderen met Autisme zijn normaal gesproken in veel gevallen prima in staat om deel te nemen aan het reguliere onderwijs, mits daar voldoende begeleiding en kennis over autisme aanwezig is. Er zijn zeker ook scholen die dit erg goed hebben opgepakt en waar kinderen met Autisme gewoon een fijne schooltijd hebben.

En kinderen met Autisme zijn ook altijd een verrijking voor hun omgeving. Het is niet zo dat als jouw hersenen net iets anders werken dan de hersenen van de meeste kinderen, dat jij dan niet deugt, dat je niet voldoet. In tegendeel. Kinderen met Autisme hebben daardoor juist ook zoveel talenten en specialiteiten in huis. Een compleet nieuwe, andere en verfrissende kijk op zaken. En het zijn enorme eerlijke en echte kinderen. Daar kunnen andere kinderen weer wat van leren. Zo vul je elkaar aan in een klas, maar ook in de maatschappij. We mogen er allemaal zijn.


Ik ben bezig met het schrijven van een boek met tekenoefeningen. Deze tekenoefeningen zijn erop gericht om het contact met jouw kind te verbeteren. Om beter te kunnen communiceren en om zonder woorden een klik te kunnen krijgen, plezier te kunnen maken en wat te weten te kunnen komen over je kind via de taal van de tekening. In eerste instantie geschreven voor ouders en kinderen met Autisme.

Maar dit boek lijkt me ook zeer geschikt voor leerkrachten, remedial teachers, intern begeleiders en andere mensen binnen het onderwijs.

Je kunt hier meer over lezen op www.tekencompas.nl/boek.




0 keer bekeken

Tekencompas, Amersfoort, Hoogland,  Ilona Stremmelaar juni 2020