Wat heb ik een bewondering voor alle mensen die werkzaam zijn in het onderwijs. Voor de coronacrisis waren veel leerkrachten al overbelast door het enorme lerarentekort, maar nu wordt er ook nog een gigantische flexibele houding verwacht en staan ze voor veel uitdagingen.
Mensen die kiezen voor het onderwijs voelen passie voor de kinderen waar ze mee gaan werken.
De uitdagingen om digitaal les te gaan geven, het missen van de kinderen, alle dingen die niet kunnen, maar ook het weer inrichten van de school toen de kinderen weer mochten komen vraagt veel. Natuurlijk, kinderen zijn over het algemeen flexibel en voegen zich wel weer. Maar er is ook in de levens van de kinderen veel gebeurd. Niet in elke thuissituatie was helaas even fijn. Ouders hebben allemaal hun best gedaan maar moesten zich ook vaak in onmogelijke bochten wringen. Dat heeft ongetwijfeld ook veel stress opgeleverd.
Kinderen hebben zich daarop moeten aanpassen en moeten nu weer op school wennen en met klasgenootjes samenwerken. Voor sommige kinderen is dit best heftig. Ik denk aan kinderen die hooggevoelig zijn, autisme of AD(H)D hebben of anders. Het ene kind is van nature flexibel, het andere kind niet. Als leerkracht zal je ook op deze aspecten in moeten haken. Alle kinderen verdienen weer een veilige plek op school en de klas moet ook weer een eenheid worden. Een wij-gevoel is belangrijk. Het is dan goed dat kinderen hun verhaal en hun gevoel veilig kunnen delen.
Tekenen, schilderen en andere creatieve vormen bieden dan uitkomst. Je hebt er geen woorden voor nodig. Door te tekenen kun je je gevoel uiten en dat levert veel winst op. Het lucht enorm op!
Samen tekenen zorgt ook voor verbinding in de klas. Tekenspelletjes geven ontspanning en er kan gelachen worden.
In een tekening zit bovendien een schat aan verborgen informatie over het kind. Een tekening laat zien wat van binnen, onbewust een rol speelt.
In mijn boek TEKENCONTACT staan 30 tekenoefeningen beschreven die het onderlinge contact verbeteren. Ik heb dit boek in eerste instantie geschreven voor kinderen met autisme en hun ouders, maar de oefeningen kunnen ook op andere plekken, zoals het onderwijs, goed ingezet worden. Ik ben bezig met het schrijven van een E-Book speciaal voor het onderwijs. Het is een aanvulling op het boek TEKENCONTACT. Hierin differentieer ik voor onderbouw, middenbouw, bovenbouw en middelbare school, hoe de tekenoefeningen klassikaal of één op één, ingezet kunnen worden in het onderwijs.
Het boek TEKENCONTACT is nu al beschikbaar via alle verkoopkanalen (o.a. www.boekenbestellen.nl/boek/tekencontact). Het E-book zal binnenkort beschikbaar zijn. Meer informatie op de website: www.tekencompas.nl.
Uiteraard zijn alle leervakken ook superbelangrijk. Je wilt als meester of juf graag zoveel mogelijk van de achterstand inhalen. Maar dat kan alleen maar als er ook aandacht is voor hetgeen ik hier boven beschrijf. Een veilig, fijn gevoel van saamhorigheid en verbinding tussen kinderen en leerkracht en kinderen onderling.
Comentarios