top of page
Foto van schrijver Ilona Stremmelaar

Blog 17. Uit balans - in balans



We merken vaak pas dat een goede balans belangrijk is als we juist uit balans zijn. De dingen lopen niet zoals we hadden verwacht, we lopen tegen zaken op en begrijpen soms niet goed waar dat vandaan komt. “Wat heb ik een pech de laatste tijd. Het zit me even niet mee. Waarom heb ik dat nou steeds?”

We kunnen op verschillende vlakken balans en disbalans ervaren: fysiek, emotioneel en geestelijk. We kunnen ook balans, evenwicht en disbalans van onze omgeving oppikken.

“Een wiebelig gevoel” noemde een kind het laatst. Dat vond ik ook wel een herkenbare benaming. Het is soms een vaag onderbuikgevoel van onbehagen.


Maar we kunnen ook fysieke disbalans ervaren. We staan dan bijvoorbeeld onevenwichtig in onze schoenen, voelen ons onzeker en onvast bij het lopen. Struikelen snel of hebben een fysiek scheef gevoel. Dat kan daadwerkelijk komen door fysieke klachten, maar ook door psychische/mentale klachten.

- Geen goede focus hebben en daardoor onhandig of lomp overkomen.

- Angstig en daardoor onzeker en onvast op de benen.

- Geen keuzes kunnen maken en daardoor alle kanten op gaan

- Niet goed voor zichzelf zorgen en daardoor het geven en nemen totaal uit evenwicht.

- Door slechte ervaringen of depressieve gevoelens steeds de negatieve kant van dingen inzien.

- Te veel eten, drinken, werken, gokken, drugs, seks, etc.

- Te veel Yin of te veel Yang.

Er zijn zo nog enorm veel voorbeelden op te noemen van het niet hebben van een goed balans.


Als de balans langere tijd verstoord is dan heb je kans op heftiger klachten. Ik zie vaak burn-out, depressie, eetstoornissen, e.a. langskomen. Bij kinderen met autisme ontstaat vaak een disbalans door overprikkeling. Het brein wordt zo overbelast dat het lichaam daarop gaat reageren en het denken als het ware bevriest. Praten is dan niet mogelijk. Door tekenoefeningen aan te bieden vindt het kind een uitlaatklep en kan tevens meteen de balans weer wat herstellen en tot rust komen. Geweldig hoe dit, heel praktisch werkt.


Het mooie is dus dat je de balans ook weer kunt herstellen. Je wilt uiteraard erachter zien te komen waar de disbalans nu precies zit en waar het mee te maken heeft.

Maar eerst kun je heel goed gaan tekenen om het gevoel van balans en evenwicht weer te stimuleren en te herstellen. Je gaat op deze manier een soort bedding creëren voor vervolgacties. Je geeft het zelfhelend vermogen van jezelf de gelegenheid om met de disbalans aan de slag te gaan. Dat doe ik vaak door gerichte tekenopdrachten te geven. Ik laat cliënten bepaalde eenvoudige tekenoefeningen thuis herhalen. Er wordt eigenlijk altijd een positief effect gevoeld en beleefd.


Daarna is het veel gemakkelijker om de oorzaak van de disbalans te vinden, onder ogen te komen en om echt goed te kijken waar dit door komt en wat helpend kan zijn.

Hier is tekenen weer een geweldige tool om je cliënt verder te kunnen helpen en te ondersteunen.


Hieronder deel ik een gratis tekenoefening om de balans te herstellen.

Je kunt dit net zo vaak en zo lang als goed voelt herhalen.


Stap 1.

Neem een groot vel tekenpapier. Liefst vierkant, mag ook rechthoekig. Pak potloden met goede punten eraan of bijenwaskrijtjes. Eventueel een pen of grafietpotlood. Stiften zijn niet zo geschikt.

Plak als het even kan je papier vast aan de tafel, bijvoorbeeld met schilderstape. Dit kan je later weer gemakkelijk los krijgen.


Stap 2.

Ga bij de tafel staan. Zet je voeten bewust stevig op de grond. Draai je schouders even goed los. Slinger en zwaai even lekker met je armen. Adem een paar keer diep in en uit. Pak een potlood in je hand.




Stap 3.

Je begint met tekenen. Teken een liggende acht (liggende lemniscaat). Herhaal deze beweging en til je potlood niet meer op. Wissel van kleur en eventueel ook van hand en richting. Je kunt zelfs je ogen een poosje sluiten en dan doortekenen. Blijf even lekker doortekenen en de beweging herhalen. Let op! Het gaat hierbij niet om het resultaat. Het gaat om de beweging, het doen. Links, rechts, links, rechts, links, rechts. Steeds kruisen door het midden. Net zolang als goed voelt.










Stap 4

Nu ga je de staande acht (staande lemniscaat) tekenen. Je doet dat weer precies hetzelfde als hierboven beschreven. Je hebt nu als het ware een soort klaverblad getekend.












Stap 5.

Tot slot mag je het circuit van het klaverblad alle kanten op tekenen. Van rechts naar links, van onder naar boven. Probeer maar eens of dat lukt in één beweging. Blijf de beweging doortekenen zonder je potlood op te tillen. Misschien is dit in het begin lastig, maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat. Je kunt ook met je vinger de beweging dagelijks herhalen. Of natuurlijk weer een nieuwe tekening maken.











Met de staande lemniscaat verbind je jezelf met de aarde en met de hemel/universum/God. Met de liggende lemniscaat beng je links en rechts in balans en rijk je uit naar je omgeving.

Veel succes met het tekenen van de lemniscaat.


Ben je nieuwsgierig naar meer oefeningen en wil je de balans bij jezelf of jouw kind ook weer graag herstellen, neem dan via telefoon of mail contact met mij op.




Ilona Stremmelaar, 17-11-2021






224 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page