top of page
  • Foto van schrijver Ilona Stremmelaar

Blog 23. Counseling? Hoezo?

De letterlijke vertaling van het woord counseling uit het Engels is raadgeven.


Laatst vroeg iemand mij hoe je kunt werken met kinderen die zich verbaal niet goed kunnen uiten. Hoe kun je dan counselen n.a.v. wat er getekend is? Hoe kom je er dan achter wat er speelt?


In beginsel is het inderdaad zo dat een tekening altijd bevraagd moet worden. Je kunt als therapeut niet zomaar conclusies trekken bij wat er getekend is. Een simpel voorbeeld: een bepaalde kleur kan bij jou als therapeut een heel ander gevoel en/of ervaring oproepen dan bij jouw cliënt.


Nu is het zo dat ik als Tekentherapeut een studie over de interpretatie van tekeningen heb gedaan en inmiddels al veel ervaring heb opgedaan. Ik weet welke tekenoefeningen ik kan inzetten om bepaalde processen in gang te zetten. Daar heb je in eerste instantie geen woorden voor nodig. Dat is juist zo geweldig! Ik geef hieronder een voorbeeld.


Als je samen met je kind gaat tekenen, kies dan allebei een kleur stift of potlood. Pak een vel tekenpapier. Je gaat samen een spoor trekken over het papier. Allebei met de eigen kleur. Kies wie eerst mag leiden. Deze gaat met haar potlood een spoor over het papier trekken, de ander gaat er precies naast het spoor volgen. Zo ontstaat er een soort spoorrails. Na een poosje wissel je van rol.

Ongemerkt zet dit wat bij jouw kind en bij jezelf in gang. Je oefent hier: leiding nemen, richting bepalen, volgen, kruisen van lijn met de ander, de ruimte innemen, samenwerken, contact maken, rekening houden met de ander, plezier maken, ruimtelijk inzicht, en nog meer. Als therapeut kan ik hier heel goed onderzoeken waar het kind nog wat moeite mee heeft, wat gaat wel goed en waar loopt het eventueel vast. Deze informatie neem ik mee in vervolgopdrachten en eventueel huiswerkopdrachten.


Hier moet niet onderschat worden wat deze simpele oefening op gang brengt. Er worden nieuwe paden in de hersenen gecreëerd, er wordt geoefend voor in het echte leven. Onbewust is er een beging gemaakt met een nieuwe ervaring. Het werkt zonder woorden door. Hier is geen counseling nodig. Counselen gaat vaak over praten, maar via tekenen en de gemaakte beelden gebruik je een andere taal. Een taal die kinderen met autisme vaak wel verstaan en machtig zijn. Het kruisen van een lijn van de ander kan zeer nabij en zelfs confronterend voelen voor kinderen met autisme.


Deze tekenervaringen zijn kostbaar. Het voelt vaak ook intensief, het gaat dieper dan alleen woorden. Soms heb je na dit soort oefeningen ineens een intense blik te pakken. Een kind met autisme kan als het ware recht in je ziel kijken, althans zo voelt dat soms voor mij. Ik ervaar dit soort momenten als cadeautjes. Als dit soort oefeningen structureel worden gedaan kan het echt het verschil maken.


In mijn boek Tekencontact heb ik 30 tekenoefeningen uitgebreid beschreven zodat ouders dit thuis zelf kunnen doen. Wanneer je je inschrijft voor de nieuwsbrief ontvang je gratis een tekenoefening. www.tekencompas.nl




Ilona Stremmelaar, 7-5-2023









35 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page