top of page
  • Foto van schrijver Ilona Stremmelaar

Blog 1. Welke taal spreek jij?

“Als ik toch eens wist wat er in zijn hoofd omging. Als ik kon kijken wat zich daarbinnen allemaal afspeelt. Hij lijkt altijd maar aan het denken. Komt regelmatig met zulke rake opmerkingen. Vaak snap ik niet waar dat dan weer ineens vandaan komt”.

Allemaal gedachtes die ouders van kinderen met een vorm van autisme waarschijnlijk wel herkennen. Want kinderen met autisme zijn vaak enorme zoekplaatjes. Communicatie gaat regelmatig moeizaam en vaak zijn deze speciale kinderen moeilijk te bereiken met woorden. Je moet als het ware hun taal leren spreken. Dat is een enorme uitdaging.

Je hebt met deze kinderen een ander soort lijntje dan met andere kinderen. Het zijn vaak beelddenkers, enorme creatieve kinderen en vaak ook zeer intelligent. Feitelijk zijn alle kinderen zoekplaatjes voor hun ouders. Maar kinderen met autisme reageren vaak anders dan andere kinderen. Extra uitdaging dus voor de ouders. Ik kan er over meepraten.

Je gaat als ouders dan ook op zoek naar openingen. Wat denkt hij, wat voelt hij? Waarom is hij zo snel van slag? Waar komt die boze bui nu ineens vandaan? Zou hij wel gelukkig zijn? Welke taal moet ik spreken om hem te bereiken?

Als we het hebben over taal, dan denken we al gauw aan woorden. Maar we gebruiken allemaal dagelijks ook andere vormen van taal. Denk aan lichaamstaal, beeldtaal, tekentaal, mimiek, gebarentaal, oogcontact, klank van de stem, etc.

Eigenlijk zijn de woorden die we spreken ondergeschikt aan de andere vormen van taal.

Verschillende onderzoekers schatten dat minstens 70 % van de communicatie tussen mensen door middel van stemklank en lichaamstaal plaatsvindt. Vooral gevoel uiten bestaat maar voor 7% uit woorden. 55% is lichaamstaal en 38 procent de klank van de stem.

Woorden lijken dan ineens minder belangrijk. Het gaat erom dat je op de één of andere manier contact kunt maken met jouw kind. Als het je vaker lukt om te communiceren met je kind, dan zal dit steeds vaker beter lukken. In mijn praktijk communiceer ik voor een groot deel d.m.v. tekenen en schilderen. (tekentaal en beeldtaal) Ik zet de taal van de tekens en beelden in om in contact te komen. Het simpel kruisen van onze lijnen op papier zet al iets op gang. Als je goed kunt verbinden in de tekening, lukt het in het dagelijkse leven ook beter. Je oefent contact maken op een laagdrempelige manier. Hoe mooi is dat?

Ik ben een boek aan het schrijven met een aantal mooie verbindende tekenoefeningen, die je samen met jouw kind kunt gaan doen. Gewoon omdat het leuk is, en omdat je oefent in het contact maken. Het is zo mooi om dit boek te schrijven! Ik weet uit ervaringen uit mijn praktijk dat dit het verschil kan maken. Lees hierover op de website:

.

120 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page